ما بهترینیم شما چطور

بهترین خودت باش

ما بهترینیم شما چطور

بهترین خودت باش

عرضه اولیه سهام در بورس اوراق بهادار

سمیه کرامتلو | شنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۰۴:۴۵ ب.ظ

آموزش بورس قسمت بیست و دوم روش های عرضه اولیه سهام جذابیت عرضه اولیه سهام

شرکت ها برای توسعه و رشد کسب و کار خود به سرمایه و منابع مالی کافی نیاز دارند و این منابع را یا با استفاده از بدهی و یا با ورود به بورس و انتشار سهام تامین می کنند. معمولا استارت آپ ها به سمت استفاده از بدهی می روند زیرا ورود به بورس مکانیسم و ??هزینه های خاص خود را دارد. علاوه بر این، با افزایش ریسک مالی ناشی از استفاده از بدهی، شرکت ها تمایل به انتشار سهام و ورود به بازار سهام دارند.

آموزش جامع بورس در کالج کارگزاری بانک سامان

آموزش بورس قسمت بیست و دوم روش های عرضه اولیه سهام جذابیت عرضه اولیه سهام

زمانی که یک شرکت برای اولین بار در بورس عرضه می شود، درصد مشخصی از سهام آن (معمولاً 10 درصد) در بورس عرضه می شود و توسط سرمایه گذاران خریداری می شود که به آن عرضه اولیه می گویند. عرضه اولیه در واقع همان عرضه اولیه است که ترجمه عبارت (Initial Public Offering) یا IPO است. در این مرحله است که شرکت تصمیم می گیرد مالکیت خود را به سهامداران واگذار کند و با واگذاری بخشی از سهام خود به مردم، وارد بورس شده و می تواند سرمایه لازم را تامین کند.

آموزش بورس

روشهای خرید اولیه

در گذشته، عرضه اولیه سهام در بورس ایران به روش حراج اولویت زمانی یا وصول سفارش انجام می شد. ابتدا، سهامی که قرار بود در ابتدا عرضه شود، توسط تعدادی از سهامداران بزرگ طی فرآیندی که سرمایه گذاران واقعی را درگیر می کرد، کشف شد.

آموزش بورس

سپس سهمیه هر کد معاملاتی با توجه به تعداد سهام شرکت و تعداد سهام قابل عرضه تعیین شد. نظارت بر بازار زمان دقیق ثبت سفارش را اعلام خواهد کرد. سرمایه گذاران باید سفارش خود را در سامانه معاملات در زمان دقیقی که می خواهند ثبت کنند. اولویت خرید از سوی افرادی بوده است که سفارش خود را زودتر ارسال کرده اند و ممکن است اختلالی در سیستم ایجاد شود و بسیاری از سرمایه گذاران سهام دریافت نکنند.

کالج گارگزاری بانک سامان

با توجه به تمامی مشکلات موجود از اواخر سال 1394 روش ثبت کتاب (بول ساختمان) جایگزین روش قبلی گردید. در این روش قیمت توسط ناشر تعیین نمی شود و خود سهامداران با انجام تحلیل، قیمت پیشنهادی خود را ثبت می کنند. البته در این روش آستانه قیمت و حداکثر نرخ مجاز توسط شرکت تعیین می شود و سرمایه گذاران فقط در این مدت می توانند سفارش خرید خود را ارسال کنند.

آموزش بورس

در این روش اولویت با افرادی است که قیمت بالاتری را ثبت کرده اند و مردم نمی توانند سفارشات سایر سرمایه گذاران را مشاهده کنند. بازه زمانی معامله و همچنین حداکثر حجم خرید سهام تحت هر کد معاملاتی از قبل توسط نظارت بازار اعلام می شود. با این روش می توان با قیمت های مختلف سفارش داد. اما به دلیل محدودیت تعداد سهام عرضه شده و ناآشنایی سرمایه گذاران با شرکت و صنعت، خریداران معمولاً در سقف قیمت سفارش می دهند.

  • سمیه کرامتلو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی